منتدى روميو وجوليت
منتدى روميو وجوليت يرحب بيكم برعاية ميشو


منتدى روميو وجوليت
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول
مـــــــــــــــــ؛؛؛؛؛ـيشوووووووووو يـــــــــرحب بلاعضاااااااء الكرااااااااااااااام
منتدى روميو وجوليت يرحب بكم مع تحيات $$$$ لمضة $$$$

شاطر | 
 

 شرح مفصل للتريد (trade)

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
<Z^o^o^m>
كبير المشرفين
كبير المشرفين
avatar

عدد المساهمات : 6
تاريخ التسجيل : 15/10/2010

مُساهمةموضوع: شرح مفصل للتريد (trade)   الخميس أكتوبر 21, 2010 10:30 am


بسم الله الرحمن الرحيم

واليوم
ساشرح لكم اليوم كيفية عمل التريدا شرحأ مفصلأ.

اولا: ماهى التريدا ومااهميتها؟ ::: التريداهى وظيفة من 3 وظائف وتعتبر افضل طريقة للربح و هى عبارة عن توصيل بضاعة معينة من مكان الى آخر (مدينة اخرى)مقابل قدر من المال.

ثانيأ : متى افكر فى عمل التريدا؟ ليس قبل لفل 20 لان وسيلة التنقل لن تستخدمها قبل لفل20.

ثالثأ :كيف اقوم بها؟ هذا السؤال الاهم ..........
اقلك اذاى لازم تفعل اشتراكك فى التريدا بحيث تكون رجل تريدا (تاجر) ودى بتروح عند راجل اسمه (merchant associate leegeuk ) ويكون معاك فلوس كويسه لانه حياخد منك (90) جنيه تقريبأ .
وبدوس عليه وبتختار الاختيار (modifly merchant alias) بيفتح قيمة ليك لازم تعمل اسم ليك . (ملحوظة : ممكن مش تيجى من اول مرة لان ممكن يكون لاسم ده حد فكر فيه قبلك فى اللعبة فبتحاول لحد ميقبل الاسم ودوس (confirm ) وبكده العملية خلاص مش فاضل انك تلبس علم التريدا .
(علم التريدا) اكيد حد سأل عليها دى من نفس التاجر بدوس على الاختيار ده (purchase) وبتشتريهاب10000 وبتلبسها عادى جداً .

ههههههههه كده خلاص . لا

فاضل بالظبط حاجتين .

1- انك تروح عند الراجل بتاع اللحصنة (stable) وبدوس على التبويب التانى trades وتشوف اللفل بتاعك وتخد وسيلة النقل بتاعتك (حصان – جمل ) وبتركبها .
ملحوظة : الفرق بين الحصان والجمل ....
الحصان : ال hp بتاعو بسيط ,,,,,,,,,,,,,,سريع .
الجمل : ال hp بتاعو عالى ,,,,,,,,,,,,,,,وبطىء,,,,,بيشيل اكتر من الحصان .
ملحوظة : مفيش وسلة نقل تانية .
فيه بس بتشتريها بسلكات وهى رخيصة يعنى بحوالى (2) silk .

2- تكون جاهز لحمل البضاعة فبتروح للتاجر الى اسمه (speciaity shop)
وده ديما بيكون جنب (merchant associate leegeuk ) اللى اتشرح قبل كده .
وبتنقل البضاعة على حسب الطلعة بتاعتك .


كده خلاص بس فيه حاجة مهمة جداً .
انواع التريدا
5 انواع .
Star1: ودىمكسبها بسيط و سهلة يعنى اللصوص الى حيطلعوا عليك حيكونوا فى نفس اللفل بتاعك او اقل لو معاك ولف حيسهل الموضوع .
Star 2 " star 3 " star 4 " star 5
ودى تقيلة عليك لو كنت لفل صغير بس مكسبها كبير .لان اى واحد فى نفس لفلفك فى التريدا ممكن يقتلك ايا كان اللفل بتاعوا الاصلى .
يعنى ومن الاخرعلى رأى المثل اللى يحمل يشيل .
س : ازاى اعرف نوع التريدا بتعتى ؟
فى نجوم بتلاقيها تحت تكلفة البضاعة عددهم الكلى خمسه ودول بيعبرو عن التريدا يعنى لو نجمة تبقى star 1 فى امان الله . ولو نجمتين تبقىstar 2 وهكذا و يبقى الله فى عونك .


*واخيراً نصائح مجرب


(1- اوعا يهفك مخك تطلع برا المدينة وانتا لابس علم التريدا يحسن يهفك لص ترجع المدينة زحف و ده كمان بينقص فى اللفل بتاعك . حوالى 0.20%.وخصوصأ لو معاك ولف واللفل بتاعك صغير .

2- موضوع التريدا ده لازم يكون فيه ثقه لما تروح تفعل اشتراك لانك لو رجعت او قفلة القيمة اثناء الاشتراك بعد مدوس على الاختيار الثالث حتبقى لمواخذا ذى الى رقص على السلم لاحطول فلوس تفعيل الاشتراك ولا حطول الاشتراك تانى قبل اسبوع .
حيقلك لف علينا تانى كمان اسبوع وحياخد منك 90 الف جنيه تقريبأ .

3- خد معاك وسيلة نقل احتياطى لان ممكن البضاعة تقع تبقى بيخة شوية لو( طلعت من مولد بلا حمص ) ههههههههه.

4-وانتا طالع جهز نفسك من دم وبور خصوصأ لوكنت طالع star 2 فاكثر .

5-لو معاك ولف حيساعدك شوية .

6- اضمن قبل التريدا الكهربا ...اهم شىء الكهربا ....لان لو النو قطع الدنيا حتسود قدامك ههههههه لان التريدا حتروح . اسأل مجرب .

7- لو طالع التريدا star 2 فاكثروربنا سهلك ووصلت ومش معاك حد يحميك متخشش البيت من بابوا هههه قصدى متدخلش المدينة من البوابة لو فى طريقة تانية ذى مدينة Donwhang او تخش من البوابة الى تكون عارف ان مش عليها ناس كتير . لان التريدا ممكن تقع منك على الباب . اسأل مجرب .

8 – التريدا لو star 2 فاكثر خد حد معاك لفله عالى لانك متضمنش الطريق .

9- لو خلصة التريدا وشلت العلم وبتلعب عادى وحبيت تعمل تريدا تانى وبتحاول تلبس العلم وبيقلك مش نافع.اتاكد من ...
*انك مش عامل بارتى مع حد او مجموعة .
* انك داخل المدينة .
*انك مش راكب اى وسيلة (حصان مثلاً).

10- لو معاك ولف والولف بيقتل معاك فى اللص وحصل ومت لو متاكد ان الولف ممكن يقتل اللص اصبر ومترجعش المدينة لان الولف لو قتل اللص حتبقى البضاعة لسه فى ايدك لو حد عملك res .

11- لو اللص قتل الوسيلة بتاعتك ووقع البضاعة يريت متستسلمش بسرعة لانك لو قتلته اكيد حتاخد البضاعة تانى بالوسيلة الاحتياطى الى معاك (النصيحة 3).
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شرح مفصل للتريد (trade)
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى روميو وجوليت  :: استراحه روميو وجوليت :: مسابقات والغاز :: كوميديا الحياة :: لكل من لة فى لعبة سير كرود-
انتقل الى: